Peranan Guru LINUS (Literasi dan Numerasi)

  1. Menerima dan memastikan instrumen saringan mencukupi sebelum melaksanakan saringan
  2. Membaca dan memahami manual Am-NKRA dan manual Instrumen Lisan dan bertulis 
  3. Memahami konstruk yang diukur
  4. Merancang jadual pelaksanaan saringan mengikut tempoh yang ditetapkan
  5. Memaklumkan kepada murid berkenaan pelaksanaan saringan dengan jadual yang ditetapkan
  6. Melaksanakan kursus dalaman kepada semua guru selepas setiap kali berkursus.
  7. Melaksanakan Saringan bagi Lisan dan Bertulis dengan kaedah yang betul dan dalam tempoh yang ditetapkan.
  8. Mengumpul data bagi mengenal pasti murid LINUS dan Arus Perdana.
  9. Mentadbir kelas dengan baik dan sesuai dengan tahap keperluan murid.
  10. Menyemak intsrumen murid dan ditandatangani
  11. Melengkapkan borang pelaporan individu (BPI)
  12. Mengadakan perbincangan dengan FasiLINUS untuk penambahbaikan dalam pelaksanaan Program Literasi dan Numerasi (LINUS).
  13. Mengisi data selepas setiap saringan ke portal NKRA secara atas talian mengikut tempoh masa yang
  14. ditetapkan.
  15. Mencetak dan memfailkan data yang telah diisi di portal NKRA.
  16. Sentiasa mendalami kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
  17. Menjadi ahli jawatankuasa LINUS sekolah

0 comments:

Post a Comment